Τι μπορούμε να κάνουμε;

Μόλις αντιληφθούμε πλήρως όσα προκύπτουν από την ταύτιση της ζωής με το περιβάλλον της, θα συνειδητοποιήσουμε ότι, για να δημιουργήσουμε έναν πραγματικά αρμονικό και ειρηνικό κόσμο, πρέπει να μάθουμε πώς να σεβόμαστε δύο ενυπάρχοντα χαρακτηριστικά της ζωής, την αξιοπρέπεια και το μεγαλείο της. Το μεγαλείο της ζωής δεν περιλαμβάνει μόνο την ομορφιά και την αίγλη της φύσης, αλλά και των συνανθρώπων μας. Η διαδικασία ξεκινά στο βασίλειο των πέντε συστατικών στοιχείων (εαυτός). Καθώς καλλιεργούμε το σεβασμό για τη δική μας ζωή, εδραιώνουμε το σεβασμό και για τους άλλους. Πάντως αυτή η διαδικασία δεν έχει μόνο μία κατεύθυνση. Είναι αλήθεια ότι, ενώ προσπαθούμε να σεβόμαστε τους άλλους, ταυτόχρονα αναπτύσσεται η αυτοπεποίθησή μας. Όσο μαθαίνουμε να σεβόμαστε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας, τόσο αλλάζει η θεμελιώδης κατάσταση ζωής μας.

Ασφαλώς αυτό δεν σημαίνει ότι, για ν’ αρχίσει να διαπνέεται η συμπεριφορά μας από σεβασμό, πρέπει να αποκοπούμε από τη σύγχρονη κοινωνία και να καταφύγουμε σε κάποιο δάσος, όπου θα αφιερωθούμε στο διαλογισμό ή στη λατρεία της φύσης. Η μεταμόρφωση των βαθιά ριζωμένων τάσεων που μας έκαναν να μη σεβόμαστε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας, δεν είναι θέμα θέλησης ούτε ανακάλυψης κάποιου τρόπου με τον οποίο θα ελέγχουμε το μυαλό μας. Καθώς συνεχίζουμε να ψάλλουμε Ναμ-μιόχο-ρένγκε-κιο, απόλυτα φυσιολογικά ερχόμαστε σε αρμονία με την παγκόσμια δύναμη ζωής ή το νήμα της ζωής, που μας συνδέει με όλα τα έμβια όντα. Η αρχή των δέκα κόσμων γίνεται σαφέστερη κατανοώντας αυτή τη διασύνδεση.

Ψάλλοντας Ναμ-μιόχο-ρένγκε-κιο μπορούμε ν’ αλλάξουμε την βασική κατάσταση ζωής μας· με αποτέλεσμα η αρνητική αντίληψη που έχουμε για την κατάστασή μας ν’ αλλάξει –να γίνει θετική– και αυτή η αλλαγή να καταστεί το σημείο εκκίνησης, για ν’ αλλάξουμε πραγματικά την κατάστασή μας ή το περιβάλλον μας. Προοδευτικά μετακινούμαστε προς μια ζωή όπου η φύση μας του Βούδα, μια κατάσταση όπου νιώθουμε πιο αισιόδοξοι, πιο δυνατοί και πιο σίγουροι, υπερισχύει ολοένα και περισσότερο. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσουμε τις αρετές του θάρρους, της ευσπλαχνίας και της σοφίας, και αρχίζουμε να ξεπερνάμε τις αρνητικές και τις καταστροφικές τάσεις μας, που ίσως στο παρελθόν δεν μπορούσαμε καν να  αντιληφθούμε.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Ψάλλοντας Ναμ-μιόχο-ρένγκε-κιο μπορούμε ν’ αλλάξουμε την βασική κατάσταση ζωής μας·

Επίσης ο Νίτσιρεν διδάσκει ότι, όταν μεταμορφώνουμε τον εαυτό μας εκ βαθέων, δεν λύνουμε απλώς τα άμεσα προβλήματά μας, αλλά δημιουργούμε κι ένα πανίσχυρο αίτιο για την αλλαγή ζητημάτων που αφορούν στο παγκόσμιο περιβάλλον. Με άλλα λόγια, όταν οι άνθρωποι αλλάζουν, αλλάζει και η κοινωνία. Μπορεί να ακούγεται σαν μια αργή και αναποτελεσματική διαδικασία, ειδικά όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε σε παγκόσμιο επίπεδο τις διαρκώς αυξανόμενες καταστροφές, τόσο από φυσικά αίτια όσο και από ανθρώπινη υπαιτιότητα. Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι απαιτούνται επείγουσες ενέργειες, για να λυθούν τέτοιας κλίμακας ζητήματα, αντί να ασχολούμαστε με θέματα αυτογνωσίας· όμως οι προσπάθειες που γίνονται για να λυθούν κάποια προβλήματα, όπως η άνοδος της θερμοκρασίας στον πλανήτη μας, συχνά καταδεικνύουν σε τι σύγχυση βρισκόμαστε εμείς, όσον αφορά στη συνδρομή μας στην δημιουργία τέτοιων προβλημάτων. Είναι εύκολο να νιώθεις ανίσχυρος και να παραμένεις απαθής μπροστά σε όσα συμβαίνουν σ’ έναν κόσμο που μοιάζει ότι υπερβαίνει τις δυνατότητές σου να τον ελέγξεις.

Συχνά παρατηρούμε τις επιπτώσεις του δικού μας αρνητισμού, θυμού ή απληστίας στο άμεσο περιβάλλον μας. Για παράδειγμα, έπειτα από μια δύσκολη μέρα στη δουλειά είναι πολύ πιθανόν να παρασυρθούμε και να τσακωθούμε στο δρόμο. Στη συνέχεια, επιστρέφοντας στο σπίτι με τεντωμένα νεύρα, μπορεί να ξεσπάσουμε στα κοντινότερα και πιο αγαπημένα μας πρόσωπα. Αρκεί λίγη προσπάθεια, για να δούμε τα συλλογικά αποτελέσματα της απληστίας, του θυμού και της άγνοιας, σε διεθνές ή παγκόσμιο επίπεδο. Ο πόλεμος, η πείνα και η καταστροφή της φύσης είναι παραδείγματα ολέθρων για τους οποίους ευθύνονται οι άνθρωποι, στο πλαίσιο της κοινωνίας (βασίλειο των έμβιων όντων), και έχουν ως αποτέλεσμα τον αφανισμό του φυσικού περιβάλλοντος (βασίλειο της γης).

Τοποθετώντας στο επίκεντρο της ζωής μας την αρχή της ταύτισης του εαυτού μας με το περιβάλλον μας, αντλούμε θάρρος και ελπίδα γιατί, καθώς ψάλλουμε [Ναμ-μιόχο-ρένγκε-κιο], βλέπουμε ότι έχουμε τη δυνατότητα να υπερνικήσουμε τον αρνητισμό και συνειδητοποιούμε ότι έχουμε τη δύναμη να μεταστρέψουμε την πορεία της κοινωνίας μας. Όσο γινόμαστε πιο αισιόδοξοι, τόσο αυξάνεται η επιθυμία μας ν’ αλλάξουμε τα πράγματα γύρω μας και τόσο εξαπλώνεται το κύμα θετικών σκέψεων και πράξεων, που πηγάζει από εμάς, φτάνει στους ανθρώπους του άμεσου περιβάλλοντός μας και συνεχίζει ακόμη πιο πέρα, μέχρι που τελικά επηρεάζει όλη την ανθρωπότητα. Αυτό σημαίνει ότι τα συλλογικά αίτια που προκαλούν οι άνθρωποι αρχίζουν να αντανακλούν μια θετικότερη κατάσταση ζωής, στην οποία ο σεβασμός της αξιοπρέπειας της ζωής είναι πολύ σημαντικότερος από την ικανοποίηση της ακόρεστης επιθυμίας για κέρδος. Βιώνοντας σ’ ένα τέτοιο πλαίσιο, οι κοινωνίες θα μάθουν να αναπτύσσουν αρμονικές σχέσεις με τον φυσικό κόσμο, παίρνοντας από αυτόν μόνο τα απολύτως απαραίτητα για να επιβιώσουν.

Ο πρόεδρος Ικέντα καταλήγει στα εξής:

Στον πυρήνα του ανθρώπινου πνεύματος υπάρχει εν δυνάμει η αγάπη για τον συνάνθρωπο και για τη φύση. Ο άνθρωπος έχει επίσης την ακατανίκητη επιθυμία να λύσει τα αινίγματα της ζωής και του σύμπαντος, την παρόρμηση να αναζητήσει αισθητική τελειότητα και επιστημονική αλήθεια. Αγάπη, λαχτάρα για ομορφιά, δίψα για θρησκεία, πόθος για αλήθεια: όλα αυτά πηγάζουν από την ανθρώπινη φύση, και μέσα από την έκφραση και εκδήλωση αυτών, επέρχονται μεγάλες αλλαγές στο ανθρώπινο περιβάλλον.

Ανθρωπινη επανασταση και υπερβαση των εμοδιων

Δείτε και…