Πολλοί στο σώμα, ένας στο πνεύμα

Όταν παρατηρούμε τους γείτονες ή τους συνεργάτες μας, ακόμη και μέλη της οικογένειάς μας, διαπιστώνουμε ότι, ενώ υπάρχουν προφανείς ομοιότητες μεταξύ των ανθρώπων μιας ομάδας, υπάρχουν και τεράστιες διαφορές. Σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη κι αν βρεθούμε, οι πολιτιστικές και γλωσσικές διαφορές μπορεί να μας φανούν αξεπέραστες.

Ο Νίτσιρεν αποδέχεται ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί· στην πραγματικότητα καθένας από εμάς είναι μοναδικός. Μας ζητάει να μάθουμε να σεβόμαστε τα μοναδικά χαρακτηριστικά και τις διαφορές των άλλων. Αυτό γίνεται πολύ ευκολότερα όταν κοιτάζουμε κάτω από την επιφάνεια και θυμόμαστε ότι ο καθένας διαθέτει τις ιδιότητες ενός Βούδα βαθιά μέσα στη ζωή του, ακόμη κι αν δεν είναι προς το παρόν ορατές.

poli sto soma-ena-sto-pneuma

Παρόλο που όλοι είμαστε διαφορετικοί (πολλοί στο σώμα), είναι εφικτό να μοιραστούμε έναν κοινό σκοπό (ένας στο νου). Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όλοι πρέπει να σκεφτόμαστε με τον ίδιο τρόπο, κάτι που πιθανόν παραπέμπει σε προηγούμενες εμπειρίες απολυταρχικών καθεστώτων. Αντίθετα είναι ουσιώδες για όλους εμάς να αναπτύξουμε τα προσωπικά και μοναδικά χαρακτηριστικά μας στο έπακρο.

Όπως επισήμανε ο Νίτσιρεν, τα διαφορετικά είδη φρούτων είναι τέλεια αυτά καθαυτά. Ένα αχλάδι, για παράδειγμα, δεν πρέπει να προσπαθήσει να γίνει δαμάσκηνο, ούτε να αποκτήσει τη γεύση του δαμάσκηνου. Όλα τα ατομικά ταλέντα και χαρακτηριστικά μας είναι απαραίτητα για να πραγματοποιήσουμε το στόχο μας, δηλαδή έναν αρμονικό και ειρηνικό κόσμο. Το εννοιολογικό απόσταγμα της φράσης «πολλοί στο σώμα, ένας στο νου» (ιαπων. ίταϊ ντόσιν), σε ό,τι μας αφορά, είναι να μάθουμε πώς να υπερβαίνουμε τις διαφορές μεταξύ μας και να καλλιεργούμε το σεβασμό απέναντι σε κάθε άνθρωπο που βρίσκεται στο περιβάλλον μας.

Η έννοια της φράσης «πολλοί στο σώμα, ένας στον νου» βασίζεται στον όρκο που έδωσε ο Βούδας Σακιαμούνι και καταγράφεται στη Σούτρα του Λωτού: «[…] να κάνω όλους τους ανθρώπους ίσους μ’ εμένα, χωρίς καμία διάκριση μεταξύ μας […]». Οπότε αντιλαμβανόμαστε ότι η αληθινή φώτιση έρχεται μόνο όταν βοηθάμε τους άλλους να κατακτήσουν την ίδια κατάσταση ζωής. Αυτός ο όρκος είναι η καρδιά των διδασκαλιών του Νίτσιρεν.

Κατά συνέπεια, εκείνοι που ψάλλουν «Ναμ-μιόχο-ρένγκε-κιο» συμμερίζονται το ίδιο ιδανικό, δηλαδή επιδιώκουν οι πράξεις τους να βασίζονται στις αξίες του θάρρους, της ευσπλαχνίας και της σοφίας, κάτι που ισοδυναμεί με την «επίτευξη της φώτισης του Βούδα». Όταν παρατηρούμε μια θετική αλλαγή στον εαυτό μας, είναι φυσικό να θελήσουμε να ενθαρρύνουμε τους συνανθρώπους μας, ώστε να αποκαλύψουν τις δικές τους δυνατότητες με τον ίδιο τρόπο. Αυτό οδηγεί στην επιθυμία να διαδώσουμε τη βουδιστική φιλοσοφία σε όλα τα σημεία της γης, προκειμένου οι κοινωνίες να εδραιωθούν στον στοιχειώδη σεβασμό προς τη ζωή, και όχι στην απληστία, στο θυμό ή στην ανοησία.

Το σκεπτικό αυτό μας οδηγεί σε μια άλλη σημαντική αρχή, στην «ταύτιση μέντορα και μαθητή» ή, όπως αποκαλείται μερικές φορές, «σχέση μέντορα και μαθητή».

Ταυτιση μεντορα και μαθητη

Δείτε και…