Εμπόδια

Αυτές οι αρνητικές εκφάνσεις συχνά αναφέρονται ως «τρία εμπόδια και τέσσερις διάβολοι», (ιαπων. σανσο-σίμα). Τα εμπόδια που προκύπτουν φαίνονται αρχικά σαν να είναι έξω από εμάς, αλλά τελικά αντιλαμβανόμαστε ότι πηγάζουν μέσα από τη ζωή μας. Επίσης οι διάβολοι, ή αρνητικά στοιχεία, έχουν εσωτερική προέλευση. Αυτό που μας κάνει να αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα τα εμπόδια και τους διάβολους είναι ότι, αν μας επηρεάσουν, μπορεί να σταματήσουμε την άσκηση στο Βουδισμό.

Μας επιτίθενται κάποια συγκεκριμένη περίοδο – συνήθως όταν πρόκειται να εξελιχθούμε στη ζωή μας και να κάνουμε βήματα προς τα εμπρός. Σε περίπτωση που σε κάποια δύσκολη στιγμή σκεφτούμε ότι πρέπει να διακόψουμε την άσκηση, έχουμε τη σαφή ένδειξη ότι ένα από τα τρία εμπόδια ή ένας από τους τέσσερις διάβολους μας επιτίθεται. Αν το δούμε θετικά, αυτές οι δυσκολίες υποδεικνύουν μια αδυναμία στη ζωή μας, έτσι ώστε να ψάλουμε και να γίνουμε δυνατότεροι στο συγκεκριμένο θέμα.

Το πρώτο από τα εμπόδια είναι οι γήινες επιθυμίες. Ο Βουδισμός διδάσκει ότι οι γήινες επιθυμίες μπορούν να μεταμορφωθούν σε φώτιση. Δεύτερο είναι το εμπόδιο του κάρμα, στο οποίο περιλαμβάνεται και η επιρροή εκείνων που βρίσκονται κοντά μας – όπως σύζυγος, συνάδελφος, συνέταιρος, παιδί μας. Τρίτο είναι το εμπόδιο της ανταπόδοσης (τιμωρίας), που αφορά στην εναντίωση κάποιων ιεραρχικά ανωτέρων όπως γονείς ή γενικά άνθρωποι σε θέση εξουσίας.

Οι διάβολοι προέρχονται μέσα από τη δική μας ζωή. Εμείς δημιουργούμε τη δική μας αρνητικότητα, τις δικές μας αμφιβολίες, αβεβαιότητες και συγχύσεις.

Το πρώτο από τα εμπόδια είναι οι γήινες επιθυμίες

Το πρώτο από τα εμπόδια είναι οι γήινες επιθυμίες

Ο πρώτος διάβολος εγείρεται από τις γήινες επιθυμίες μας. Μπορεί να συμπεριλαμβάνει τον εγωισμό, τη λαχτάρα για προσωπική δόξα ή πλούτο, και την τεμπελιά, μπορεί ακόμη να μας επηρεάσει με την μορφή της κυριαρχίας από τις συνήθειές μας. Επίσης μπορεί να προέλθει από τα τρία δηλητήρια της απληστίας, του θυμού και της ανοησίας.

Δεύτερος είναι ο διάβολος της αδυναμίας που μπορεί να προέλθει από το σώμα μας· όπως, για παράδειγμα, μια αρρώστια, που θα μας καταβάλλει και θα μειώσει τις ικανότητές μας.

Ο τρίτος διάβολος παίρνει τη μορφή του εμποδίου του θανάτου. Αν είμαστε βέβαιοι ότι ο θάνατος δεν ταυτίζεται με το «τέλος» και πιστεύουμε ότι απλώς αρχίζει μια άλλη φάση στον κύκλο της ζωής και του θανάτου, δεν κινδυνεύουμε από αυτόν το δαίμονα. Σε αντίθετη περίπτωση, ο θάνατος ενός προσφιλούς προσώπου μπορεί να πυροδοτήσει μια αίσθηση αμφιβολίας και να αποδυναμώσει αρκετά τη θέλησή μας για άσκηση στο Βουδισμό· παρόλο που ο Βουδισμός έχει πρόθεση να μας απαλλάξει από τα δεινά της γέννησης και του θανάτου.

Τέλος, ο τέταρτος διάβολος είναι γνωστός ως διαβολικός βασιλιάς του έκτου ουρανού. Σύμφωνα με τη βουδιστική μυθολογία, βάζει εμπόδια στη βουδιστική άσκησή μας και στραγγίζει τη ζωτική μας δύναμη. Πρόκειται για εκδήλωση του θεμελιώδους σκοταδιού που εμπεριέχεται στη ζωή μας και, εξαιτίας αυτού, θεωρείται ότι είναι η πιο έντονη έκφανση της αρνητικότητας που έχουμε να υπερνικήσουμε. Αν κάποια σημαίνοντα πρόσωπα στη ζωή μας επιχειρήσουν με την πειθώ ή με απειλές να μας κάνουν να σταματήσουμε την άσκηση, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αυτό είναι έργο του διάβολου του έκτου ουρανού.

Όποια μορφή κι αν πάρουν, ο Νίτσιρεν μάς συμβουλεύει να εκλάβουμε αυτά τα εμπόδια και τους διάβολους ως επιβεβαίωση ότι ασκούμαστε με τον κατάλληλο τρόπο στον αληθινό Νόμο, μέσα από τον οποίο κάθε απλός άνθρωπος γίνεται Βούδας. Μας προσφέρουν τη δυνατότητα ενδοσκόπησης σε πτυχές της δικής μας ανθρώπινης επανάστασης, τρόπους για να ενδυναμώσουμε τη ζωή μας, και την επιβεβαίωση ότι είμαστε στα πρόθυρα να το επιτύχουμε, όσο τα εμπόδια και οι δαίμονες δεν μας επηρεάζουν και δεν μας φοβίζουν.

Η ανθρώπινη επανάσταση περιλαμβάνει βιώματα αυτής της διαδικασίας και την μεταμόρφωση κάποιων πλευρών του εαυτού μας. Είναι η εμπειρία που βιώνουμε όταν ανακαλύπτουμε ότι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε κάτι. Επιπλέον περιέχει την ανάγκη μας να αποκτήσουμε την πεποίθηση ότι μπορούμε να υπερνικήσουμε το συγκεκριμένο εμπόδιο.

Στον Βουδισμό, ο όρος «θεμελιώδες σκοτάδι» χρησιμοποιείται για να περιγράψει την άγνοια και την αυταπάτη που είναι έμφυτες στην ανθρώπινη ζωή. Πρόκειται για την άγνοια του δεδομένου ότι η κατάσταση του Βούδα ενυπάρχει διαρκώς στη ζωή όλων μας και ότι βρίσκεται σε λανθάνουσα κατάσταση, έτοιμη να εμφανιστεί. Ο στόχος του σπουδαίου μας αγώνα για το κόσεν-ρούφου, για το κίνημά μας της ανθρώπινης επανάστασης, είναι να μεταμορφώσουμε το εγγενές αυτό σκοτάδι σε φως. Ο σκοπός μας είναι να νικήσουμε τις καταστροφικές τάσεις που εμπεριέχονται στη ζωή, αυτές που γεννούν τη δυσπιστία και το μίσος, τη βία και το φόβο. Τα τρία εμπόδια και οι τέσσερις διάβολοι είναι τα απαραίτητα μέσα για να το επιτύχουμε, επομένως πρέπει να χαιρόμαστε όταν κάνουν την εμφάνισή τους.

Σόκα Γκακκαϊ Ιντερνασιονάλ

Δείτε και…